Mama Muis gaat “haar varkentje wassen”

Ik heb een Haitiaanse familie gevonden die graag het varkentje van Mama Muis wil groot brengen en heeft daarvoor ook de ruimte en een hok gemaakt zodat het beest vrije loopruimte heeft. Dat juichte ik toe omdat veel varkens hier aan een touw vastgebonden zitten en nauwelijks bewegingsvrijheid hebben.
 De man is een dagloner maar werkt regelmatig voor mij en is de Mogador van mijn rijstveld. Hij zorgt er dan voor dat het water uit de irrigatiekanalen regelmatig naar het veld gedirigeerd word, zodat de rijst altijd met de voeten in het water staat. Vandaag hebben we voor de 3e en laatste keer kunstmest gestrooid.
De vrouw verdiend in de namiddag als de arbeiders van het land komen wat bij met de verkoop van gefrituurde etenswaren. Ze hebben 2 kinderen van 1 en 3 jaar en hun huisje grenst aan een rijstveld waar na de oogst het varken vrij kan rondlopen. Het is een voorbeeld van een eenvoudig gezin in het schamele boerenleven hier, maar een positieve uitzondering op een gemeenschap waar de Haitiaanse landarbeiders hoofdzakelijk single zijn en met veel mannen in kleine huisjes/hutten wonen en veelal hun vertier zoeken in goktenten met hanengevechten en  in nachtclubs “cabarettes””.zie ook Een spaarvarken https://dutchbloggers.wordpress.com/2010/07/12/spaarvarken/#comments

Eén reactie

  1. Daar ben ik heel blij mee! En heel fijn dat je naar de huisvesting gekeken hebt. Dan is het toch een scharrelvarken 🙂 Ik wens de familie een gezond en welvarend rond varken toe!

Geef een reactie

