Abraham gezien

Zo, de 50 st lening is afgesloten, komt aardig dicht bij mijn leeftijd in de buurt en dan is het misschien tijd om er even bij stil te staan. Vrij snel na de oprichting ben ik met KIVA in contact gekomen en heb volgens mij in nov 2007 mijn eerste lening afgesloten, allemaal druppeltjes maar 50 bij elkaar maken toch een klein plasje! Samen met de Dutchbloggers een grote plas en zo verder vloeit het steeds groter uit.
Maria Bardales wil haar assortiment in haar restaurant vergroten en heeft daarvoor een lening aangevraagd. Ze woont in het N-O van Peru in Cajamarca, wat betekent “dorp van de cactusnaalden” in de oude Inca taal “Quechua” Kasha Marka. Een mooie historische stad met een beroemd carnaval.
Ik heb iets met Z-Amerika, een adoptiezoon uit Colombia, vakantie en werk in Peru, een vrouw uit de Dominicaanse Republiek dat nu mijn 2e vaderland is, waar ik woon en werk en waar ik me erg goed thuis voel, een heerlijk klimaat, fijne open mensen waar je prima mee op kunt schieten als je je een beetje aanpast, dus in dit werelddeel zijn dan ook mijn meeste leningen verstrekt. Een prachtig werelddeel met een kleurrijke {originele}bevolking die vaak arm maar ijverig zijn en de oude handenarbeid nog steeds bedrijven, vooral in de winter, als er niet op het land gewerkt kan worden, en dan de mooiste potten bakken, {wand}kleden weven, schilderen en houtsnijwerk opleveren. Nou m’n huis hangt er vol mee. 
Het is ook een erg gelovig werelddeel, waar vaak oude gebruiken en religies verweven zijn met het Katholicisme en vaak ver staat van ons protestantse Nederland. Het is vaak Dios {GOD}voor en Dios na, te pas en te onpas. Een aardig gebruik is overigens dat men God bedankt in plaats van jou als je iets in hun voordeel doet of iets weggeeft. Ze danken God dat hij jou op hun pad heeft gebracht om hen te helpen/ondersteunen. Ik moest er eerst aan wennen dat ze jou nooit bedanken maar Gode op hun manier. Later ging ik me er gemakkelijker bij voelen, want je hoeft je op deze manier nooit te generen dat jij iets weggeeft uit jouw “overvloed” maar dat jij, zeg maar, gestuurd bent door een hogere macht. Men besluit ook altijd met “Dios te viendiga” , dat Gode je mag behoeden en beschermen.
Dat als relaas op deze mijlpaal. Eigenlijk stelt het weinig voor, slechts 50 leningen 3 jaar tijd. Veel $$$ zijn na restitutie opnieuw uitgeleend dus wat wil ik nou. Het had echt wat betekent als ik 50x $25 had uitgeleend in plaats van een doorlopend werkkapitaal van $400,- . Ik ben trotser op de 50 leningen die door mijn invites zijn verstrekt. Zet het dan toch zoden aan de dijk?? Kortom nog veel KIVA werk aan de winkel!

Eén reactie

  1. heel mooi blog Rodolfo! Echt super!

Geef een reactie

