2,50 maakt het verschil

“There’s no such thing as a selfless deed” luidt het gezegde. En inderdaad, gedurende mijn 2-jarige carriere als kleingrutter in microkredieten bestaat er geen groter genoegen dan het bericht dat iemand succesvol heeft terugbetaald. Want wanneer iemand terugbetaalt, dan boekt diegene vooruitgang, nietwaar? En daar is het hele microkrediet voor bedacht.

Van de 13 kredieten die ik heb helpen verstrekken, bleef alleen de terugbetaling van mijn allereerste kredietje achter. Sinds 2008 bleef het balkje van Fatma’s Wema Group uit Tanzania (bestemd voor productie en verkoop van voedsel) voor 9/10de gevuld (of voor 1/10de leeg, afhankelijk van je levensinstelling). Tot op een gegeven moment de melding werd gegeven dat het laatste stukje nooit terug zou komen. Zo dichtbij!

Wat zou er gebeurd zijn? Instortende markt, slechte oogst, ruzie? Je gaat het je toch afvragen.

Maar wat gebeurde er afgelopen week: een mailtje! Er was 2 euro 50 beschikbaar gekomen aan Kiva-krediet. Terugbetaald door Fatma’s Wema Group. Markt weer aangetrokken, goede oogst, ruzie bijgelegd. Whatever. Het doel is blijkbaar bereikt, ze kunnen weer verder. En het terugbetaalde geld gaat weer richting een ander initiatief.

En het goede gevoel nemen we op die koop toe!

  1. Rodolfo

    Het is maar hoe je het bekijkt. Voor de Fatma’s is het waarschijnlijk een eergevoel, wat voor ons een fooi is. Voor mij is het goede gevoel echter belangrijker dan die $2,50, ik neem het “op de koop toe” niet als een toegift, ik doe het juist voor het goede gevoel en die $2,50 “so what”.
    Tot mijn schande moet ik echter wel toegeven dat ik mijn enige verliezen in meer dan 40 leningen heb moeten incasseren in mijn 2e vaderland.

  2. Mama Muis

    Ja super is dat. Ik had een hele serie Pakistaanse leningen en die liepen vanaf het begin af aan achter met terugbetalen. Ik had er een zwaar hoofd in dat het ooit goed zou komen. Zo jammer, want idd. dat betekent een vorm van tegenslag bij die onderneminkjes, waardoor men niet aan de verplichtingen kon voldoen. Dat wens je ze niet toe. Maar het is ze toch gelukt, allemaal!!

Geef een reactie

