Een spaarvarken

Bij ons in Nederland is een spaarvarken van oorsprong een teken van geluk en daarom werd er met nieuwjaar vaak een spaarpot cadeau gedaan of zoals in Friesland bij de geboorte van een kind gegeven. Maar het is ook het symbool van sparen en vergaren geworden door er een spaarpot van te maken en er regelmatig geld in te stoppen en zo na verloop van tijd een mooi “spaarcentje” te hebben voor aankoop van het een of het ander.
In “derde wereld” of arme landen word vaak een klein varken{biggetje} aangekocht of cadeau gegeven en opgegroeid tot een volwassen varken die dan weer verkocht wordt voor een mooi bedrag en voor dat geld worden dan “grotere” aankopen gedaan. 
Hier in de Dominicaanse Republiek kennen we die gewoonte ook en zo heb ik al bij diverse families een varken lopen. Ik koop de big aan voor  1000 pesos{20 euro} en de familie voert hem ca een jaar met etensresten en landbouwresten totdat hij ca 60kg weegt en dan wordt het volwassen varken verkocht voor ca 6000 pesos. De helft van de opbrengst is dan voor de “eigenaar” {3000-1000} en de andere helft voor de familie die dan ongeveer een extra maandinkomen hebben waar ze aankoop voor kunnen doen of sparen?, nee dat doen ze hier in de DR niet. Als ze geld hebben word het direct uitgegeven of als aanbetaling voor een grotere aankoop, want alles word hier gelord en geleend en aangekocht op afbetaling tegen veelal hoge rentes.

  1. Kan ik ook niet een varken adopteren? Geen grap.

  2. Hallo Mama muis,
    Sorry dat ik zo laat reageer maar ik zie onder aan de artikel niet staan dat en hoeveel reacties er zijn.
    Ja je kunt een varken adopteren. De varkens{biggen} moeten nu nog 3 weken bij de moeder blijven en daarna kan ik ze uitzetten. Zodra ik een betrouwbare familie heb gevonden breng ik je op de hoogte en handelen we het verder af. Hartstikke goed inmitiatief! Bedankt

  3. Pingback: Mama Muis gaat “haar varkentje wassen” « Dutch Bloggers for Kiva

  4. Janet

    Hallo Rodolfo, kan ik ook een varkentje adopteren? Bij ons nieuwe huis heb ik ruimte zat om een varkentje te laten lopen, maar geen tijd om hem te onderhouden. Op deze manier heb ik dan toch een varkentje.

  5. Rodolfo

    Hallo Janet,
    Dat doen we graag voor je! Momenteel ben ik in Nederland, maar op 6 okt gaan we weer terug en dan zal ik een familie voor je varken zoeken. Er zijn nog 3 biggen beschikbaar dus als er nog meer liefhebbers zijn dan hoor ik het wel.

  6. Yep ik wil ook wel een biggetje, ik leef in een apartement dus zo’n verweg-biggetje is ideaal! Graag hoor ik van je?

  7. Rodolfo

    Hallo Yep,
    Dat doen we natuurlijk graag voor je! Momenteel zijn we nog in Nederland, maar op 6 okt gaan we weer terug en dan zal ik op korte termijn een familie voor je varken zoeken.
    Je hoort van ons!

Geef een reactie

